paradoks12 öğretmenim, bir önceki yorumumu sizin son son yorumunuzdan önce yollamıştım. gereksizyorumcunun yaptığı yorum kafama yatmamıştı. Son yorumunuzdan galiba anladım. Ama bakteri konusu hala sıkıntılı.
paradoks12 öğretmenim, bir önceki yorumumu sizin son son yorumunuzdan önce yollamıştım. gereksizyorumcunun yaptığı yorum kafama yatmamıştı. Son yorumunuzdan galiba anladım. Ama bakteri konusu hala sıkıntılı.
Öğretmenim yine olmadı. Kafam karıştı. Özellikle 1. ve sonuncu kutu işi bozuyor gibi. Kafamda şekillendiremiyorum. Ayrıca ben şu fibonacci dizisinin sorularla bağlantısını hala tam olarak kurabilmiş değilim. Eski kafalı olduğum için permütasyon- kombinasyondan başkasına kafam ermiyor.
balonlar bağlı ama ipleri bir yandaki kutuya koymamıza yetecek kadar uzun yani her balon kendi kutusuna koyulmak zorunda değil. 1. ile 10. kutunun da komşu olması gerekliliğine gelirsek o daha zor bir soru olurdu heralde (bakmak lazım)
bakterilrin üremesi durmuysa evet bir bakteri bölününce ana bakteri üremeye devamediyor ama yeni oluşan yavru bakteri 1 saat olgunlaşma süreci geçiriyor. (kabul hangisi yeni sonuçta bölünüyor birbirinin aynısı 2 tahne oluşuyor diyebilisiniz ama soru işte )
fibonaccinin balon sorusuyla bağlantısını kısaca açıklamaya çalışalım;
fk k tane kutu ve k tane balonun bu kutulara yerleştirilmelerinin sayısı olsun
şimdi bizim sorumuzda 10. kutu ve balona bakalım
a)10. balon kendi kutusuna koyulursa geriye 9 balon ve 9 tane kendi kutusu kalır
bu tür duumların sayısı = f9
b)10. balon 9. kutuya da koyulabilir
bu durumda 9. balon 10. kutuya koyulmak zorundadı çünkü aksi takdirde tüm balonlar kutulara yerleştirilemez.
8 balon ve kutu kalmıştır bu durumarınsayısı f8
10. balon için başka durum olmadığına ve a) ile b) deki durumlar da ayrık olduğuna göre
f10=f9+f8
benzer inceleme 9 balon ve kutu için yapılırsa
f9=f8+f7 gibi fn ler arasında fibonacci ilişkisi olduğu bulunur.
bizim için gerekli tek şey
f1ve f2 yi belirlemektir. onu da zaten sayıp bulabiliriz
f1=1
f2=2
Sayın gereksizyorumcu, daha önceden dediğim gibi, ben bakteri sorusunu daha önceden çözmüştüm ama burada sanki biraz mantık hatası var gibi geliyor bana. Orayı aşamadığım için soruya yoğunlaşamıyorum. Balon sorusunun mantığını nihayet tam olarak çözdüm ama bu sefer de fibonacciye takıldı kafam. Sayılar tutuyor ama aralarındaki ilşkiyi kuramadım. Yine daha önceden dediğim gibi siz fibonacci tekniğini çok iyi kavramışsınız. Ben yeni tanışıyorum. Bir ara sizden fibonacci ile ilgili şöyle okkalı bir yorum bekliyorum. Özellikle hangi tür sorular fibonacci tekniği ile çözülebilir. Gene belirtmiştim. Siz bu soruların çözümünde fibonacciyi ön plana çıkarıyorsunuz. Ben permütasyon-kombinasyon yolu ile çözmeye çalışıyorum. Şimdilik sadece 1. soruyu çözdüm. Yani 1. soru için 2 farklı çözüm ortaya çıkarmış olduk. Eminim diğer sorular için de alternatif bir çözüm vardır. Eğer fibonacciyi kafama yatırabilirsem, bundan sonra o tekniği de alternatif teknik olarak kullanmak isterim.
Sayon gereksizyorumcu, özellikle şu ayrıklık olayı bir, bir de f(10)=f(9)+f(8) toplamı kafama yatmıyor. Sözlü olarak ifade edildiğinde mantıklı gibi geliyor ama işleme dökünce ters geliyor bana. Yani 10 balonun yerleştirme sayısının 9 balon+ 8 balon yerleştirmesi nin mantığını çözemedim. Sayı olarak tutuyor gibi ama ilişkiyi kuramayınca benim kafama yatmıyor.
Hocam her soruyu permutasyon-kombinasyonla çözebilirsiniz sadece o yol uzun olur. mesela 100 basamaklı bir merdiveni çıkma durumlarını parça parça ayııp çözmek bir insan için imkan dahilinde değildir sanırım.
fiboncci tekniği değil de rekürans bağıntı ya da rekürans diziler diyelim. problemin bir sonraki adımında oluşan durumların sayısı kendinden daha ufak ya da önceki adımlarda oluşan durum sayısıyla ilişkiliyse sorunun çözümünde bir rekürans bağıntı kullanmamız işimizi kolaylaştıracaktır. bu soruların oluşturulmasında fibonacciye benzemesi istenmiş o yüzden öyle sayılar verilmiş ama mesela ilk soru için denseydi ki çocuk 1-2 ya da 3 basamak çıkabiliyor artık soru fibonacci olmazdı
fn=fn-1+fn-2+fn-3 bağıntısı oluşurdu.
ya da ne bileyim bakteri her seferinde 2 ye değilde 3 e bölünseydi ve yavrular yine 1 saat bekleseydi
fn=fn-1+2.fn-2 bağıntısı oluşudu bunu çözümlemek gerekirdi
Zamanla anlamayı umuyorum. Size bir şey diyim mi ? Üniversitede fibonacciyle aramın iyi olduğunu hatırladım. 14 sene geçti aradan hepsini unutmuşum. Nasıl bir unutmaysa, yeniden kafama yerleştirmek için nerdeyse beyin kanaması geçiricem.
Eğer fibonacciyi kafama yatırabilirsem size bir teşekkür borcum olacak. Bunca yıldan sonra bu konuyu yeniden karşıma çıkardığınız için.
Foruma üye olmana gerek yok! Facebook hesabınla yorumlarını bekliyoruz!