Öğretmenim gerçekten, balon kelimesinin harfleriyle, sadece komşu harflerin yer değiştirmesi şartıyla kaç kelime yazılabileceği sorulsadı, fibonacci tekniği ile cevap 19 olmaz mıydı?
Öğretmenim gerçekten, balon kelimesinin harfleriyle, sadece komşu harflerin yer değiştirmesi şartıyla kaç kelime yazılabileceği sorulsadı, fibonacci tekniği ile cevap 19 olmaz mıydı?
balon için cevap 8 olurdu çünkü balonu kutulara benzetirsek kutu sayısı 5 olmuş gibi düşünmüş oluruz. 5 kutu için çözüm ise
bulduğumuz 1,2,3,5,8,13,21,.. dizisinin 5. terimi olan 8 olurdu. (ayrıca 19 fibonacci sayıı değildir, siz kendisnden öncki tüm terimler toplamısınız, sadece kendisinden önceki iki terimi toplamanız gerekir, yani 19 değil 13 deseydiniz olurdu ama ozamanda 6 harfli bir kelime için sonuç bulmuş olurdunuz)
hocam kusura bakmayın, klavyem biraz sorunlu olduğu için bazı harflere bastığım halde bazen çıkmıyor, bu durumdan dolayı özür diliyorum
Burdan çıkan sonuç benim hala fibonacciyi kafama yatıramamış olmam.
hocam siz sanırım lise öğretmeni olduğunuz için biraz yabancı kaldınız, ben ilköğretim öğretmeniyim ve bizde 8. sınıf ders kitabında fibonaciye geniş bir yer verilmiş, müfredat dahili olduğu için konuya daha aşinayım
Ben 8 sene ilköğretimde çalıştım. Ben ayrıldıktan sonra müfredata koydular. Bu da benim şanssızlığım.
evet yeni eklendi, bir iki yıl oldu daha, birde kitaplara daha girmeden üniversitedeyken baya bu konu üzerinde durmuştum ilgimi çeken bir konuydu, fiboncciye karşı özel bir ilgimde var yani :) gerçi adam keni devrindeki matematikçiler tarfından çokta saygın bir yerde değilmiş ama şuanda baya popüler
Dün de belirtmiştim. Üniversitedeki konularla benim de aram çok iyiydi. Hele soyut cebir tam bana göreydi. Sayılara oldum olası bir ilgim vardır. O yüzden matematik öğretmeni oldum, ama özel nedenlerden dolayı yüksek matematik konularından uzun bir süre uzak kaldım. Şimdi açığımı kapatmaya çalışıyorum. Yeri gelmişken buradan ilk defa size bir şey açıklayayım. Sayılar üzerinde yeni bir çalışmam var. Özgün çalışmalar. Şimdilik taslak halinde. Topladığım zaman ilk buradan yayınlamayı düşünüyorum. Mesela bu çalışmalardan biri, 13, 17, 19, 23,29, 37 ye bölünebilme kuralı. Kullanışlı kurallar olacağına inanıyorum. İleride tüm insanların kullanacağını umut ediyorum.
hocam başarılar diliyorum işallah güzel sonuçlar çıkarırsınız, bir ara nette gözüme çarpmıştı bazıları için şuanda zaten yöntemler var, onlardan bağımsız farklı kurallar mı oluşturuyorsunuz yoksa olanları geliştirip onlardan yeni şeyler mi üretmeyi planlıyorsunuz
Öğretmenim hevesimi kırdınız. Ben olan birşeyin kopyasını yapmayı sevmiyorum. Hiç görmedim. O yüzden benimkisiyle benzerliğini bilmiyorum.
Ama şuna da inanırım. Daha önceden bulunmuş bir kuralı, varlığından habersiz olarak ben de bulmuşsam, o benim de kuralımdır.
keşke söylemeseydim:( hocam şuanda tam olarak hatırlamıyorum hangileriydi ama bazıları için kurallar bulunmuştu, ilk okuduğumda kuralıda anlamıştım ama tabiki şunda aklımda kalmadı, öyle uçup gitti, bence çalışmanza nokta koymadan diğer yöntemlere bakmayın, kafanızda bitirin, sonra karşılştırıp belki daha güzel yeni sonuçlar bile çıkarırsınız
Teşekkür ederim öğretmenim. Fırsat bulup bitirmeyi ben de istiyorum. Aslında hemen yayınlayabilirim ama ben biraz daha büyük düşünüyorum. Gözüme kestirdiğim iki konu var. Biri, herhangi bir tek sayının, asal sayı olup olmadığını test eden bir kural. (Duyduğuma göre onun da bir kuralı varmış.) Hatta bir kural buldum bile. İkincisi ise, asal sayılara ait bir fonksiyon. Yani imkansızın peşindeyim. Biraz çalışma yaptım. Ama sonuca ulaşamadım. Ne zaman pes edersem, o zaman, diğer çalışmalarımı yayınlamayı düşünüyorum. Zaten bölünebilme kurallarını da bu çalışmalar esnasında tesadüfen buldum. Bu kural, bütün asal sayılara bölünebilmeyi içeren genel bir kural. Ben mesela 7 ye bölübilme kuralını çok itici buluyorum. Bu kuralla 7 ye bölünebilme için belki bir yenilik de gelebilir.
Hocam nasıl kurallar bulmaya çalışıyorsunuz bilmiyorum ama 13,17,19.. ile aralarında asal ve çarpıldığında 10'un kuvvetlerinin ±1 ya da ±2 en olmadı ±3 yakınlarında sonuç veren sayılar bulunuyorsa 13,17,19,.. gibi sayıların kuralını da oluşturabiliriz.
yanılmıyorsam burada bir arkadaşımız sormuştu 13 e bölünme kuralı var mıdır diye sanırım (şimdi bulamadım o soruyu.)
yani 13*77=1001 olduğundan
sayının en solundaki basamğı silip onu aynı zamanda 3 sonraki basamaktan da çıkarıp bu işlemi devam ettirdiğimizde elimizde kalan 3 basamaklı sayı 13 e bölünüyorsa sayı da bölünüyor diyebiliriz.
ya da 17*6=102 olduğundan
sayının en solundaki sayıyı silip aynı zamnda 2 yanındaki sayıdan da 2 katını çıkartıyoruz gibi.
kısaca en soldaki sayı a ise (102)a sayısını sayımızın solundan siliyoruz gibi. böylece en son kalan 2 basamaklı sayı 17 ile bölünüyorsa ilk sayımız da bölünür diyebiliyoruz.
belki bunların çalışmanızda faydası olur diye yazayım dedim.
inşallah hocam, sonuçları dört gözle bekliyor olacağım asal sayılar üzerinde bende amatörce kendi çapımda baya düşündüm, ama dize gelecek gibi görünmüyorlar
hocam bu kural da herhangi bir sayının asal olduğunu test etmekle aynı olmuyor mu?
7 ye bölünme kuraı nedir bilmiorujm ama üstteki yorumda yazdığım 13 e bölünme kuralıyla aynı uygulamada kalan 3 basamaklı sayı 7 ye bölünüyorsa ilk sayı da 7ye bölünüyor diyebiliriz :)
Öncelikle nerdesiniz sayın gereksizyorumcu? Dün geceden beri fikir telakkisinde bulunamadık. Siz olunca bir başka güzel oluyor forum.
Yukarıda da dediğim gibi. Ben özel olarak bölünebilme kuralları ile ilgili bir çalışma yapmıyordum. Tesadüfen ortaya çıktı. O ana kadar hiç düşünmemiştim de, merak da etmemiştim. Tesadüfen ortaya çıktı. Sizin dediğinize katılıyorum. İstenirse Her asal sayı için bir bölünebilme kuralı üretilebilir. Ancak bunların kullanışlılığı önemli. 7 nin bölme kuralı bile kafa karıştırırken, diğerlerini idrak etmek hayli zor olacak. Sadece 11 in kuralı biraz akılda kalıcı. Benim amacım rastgele bir kural üretmek değil zaten. Kullanışlı olduğuna inanmazsam çöpe atıcam. Ayrıca benim dediğim bütün asal sayılar için ortak bir kural. Yoksa 13 için ayrı ezberle, 17 için ayrı; bu zaten gerksiz bilgidir. Bana göre hepsi için ortak bir kural oluşturulabilirse o zaman kullanışlılığı olur. Yine dediğim gibi, özel olarak bütün asal sayılar için ortak bir bölünebilme kuralı üretilebilir mi diye yola çıkmadım. Tesadüfen ortaya çıktı. Tekrar söylüyorum. Asal sayıların fonksiyonu ile ilgili çalışmadan pes ettiğimde bunu yayınlıycam. O zaman daha iyi analiz etme imkanı buluruz.
Bu arada sayın gereksizyorumcu, konu burada da açıldığı için buradan devam edelim isterseniz. Hani şu bilgisayar destekli matematik eğitimi konusunda asal sayı bulma ile ilgili bir kural olduğunu belirtmiştiniz.Bu kuralı merak ettim. Eğer varsa ben de boşa zaman harcamayayım. Gerçi ben bir tane ürettim galiba.
asal sayılar konusunda sitedede haberi var aydın cerit hocanın çalışmaları, tam olarak nasıl ispatladığını veçalışmalarının içeriğini hiç biryerde bulamadım sadece iddalar var biraz araştırma yaptım, öyle sıradan iddalar gibide görünmüyor çünkü hakkında pek olumsuz eleştiride yok, zaten matematik alanında başka bir sürü çlışmasıda var, bu yüzden hocamızı taktirde ediyorum, ama aydın cerit ile ilgili ilk haberle 4-5 yıl önce karşılaşmıştım, gene asal sayıları dize getirdiği ile ilgili bir haberdi, benim gerçektn getirmiş mi getirmemiş mi konusunda yorum yapmak bana düşmez çünkü çalışmalarının ne olduğunu nasıl bir ispat yöntemi kullandığı hakkında en ufak bir fikrim bileyok, ama aradan bunca yıl geçmiş ya gerçekten ipatladığı yada fikirlerinin yanlış olduğu bir karara bağlanmalıydı diye düşünüyorum, ama malesef o kadar bakmama rağmen hep karşıma iddalar çıktı, keşke gerçekten ispatlamış olsa en çok mutlu olacak olanlardan biride ben olurdum, bilmiyorum sizin bu konuda bir bilginiz var mı acaba, çalışmalarından haberiniz var mı?
Öğretmenim ben de duydum bunu. Ben de merak ediyorum. Biz de bu kadar uğraşmışken neyi gözden kaçırdığımızı. Ya da nasıl bir teknik kullanıldığını. Benim de hayalim bu. Asal sayıları bir dizi haline getirebilmek. Öyle bir kural ya da fonksiyon veya dizi; değişkenin yerine girilen sayının karşılığındaki asal sayıyı bize verebilsin. Size bir tiyo verebilirim bu konuda. Eğer böyle bir fonksiyon varsa ben bunun sadece parçalı fonksiyon olabileceğine inanıyorum yani çalışmamı bu yönde sürdürüyorum.
hocam bunun için sayısını bilmiyorum ama yüzlerce kural var
deterministik kurallar yani sonucu kesin olan kuralar olduğu gibi probabilistic testler de var yani bulduğu sonuç çok büyük ihtimalle doğru oluyor. bu sayı asaldır diyor mesela ama asal lmayabilir sadeceçok büyük ihtimall asal oluyor :)
şimdi testlerin tam olarak neler yaptığını bilmiyorum bazıları bildiğimiz fermatın küçük teoremi gibi elemanter yöntemleri kullanıp sonuçlar çıkarıyor bazıları karmaşık algoritmalar kullanıyor (ya da benim bilmediğim bazı ileri matematik teknikleri)
ben size en bilinen deterministic yöntemi söyleyeyim zaten bunu hep kullanırız.
sayı alınır kareköküne kadarki tüm tek sayılara bölünüp bölünmediği test edilir eğer sayının kareköküne kadarki asal sayıların listesini biliyorsak onlara bölünüp bölünmemeyi test ederiz zamandan da tasarruf ederiz. (Erathosthenes'in asal sayı bulma yönteminin asal sayı testine dönüştürülmüş hali oluyor bu)
Bu mu zamandan tasarruf. Size birşey soracağım Sayın gereksizyorumcu. 3 basamaklı bir tek sayının asal olup olmadığını bu yöntemle test etmek ne kadar zaman alır tahmin edersiniz herhalde. Bu arada bilgisayar destekli matematiği de konuya dahil edeyim. Ben bütün 3 basamaklı asal sayıları listeleyen bir macro yazdım. Hepsi elimde var. Ama bunlardan herhangi birinin niye asal olduğunu bilmedikten sonra, veya onun asal olduğunu kendim gösteremedikten sonra benim için hiçbir önemi yok. Daha önceden de y*****tım. Bu macronun algoritmasında sizin bahsettiğniz tekniği kullandım ama neye yarar. Benimkisi sadece kalemle uzun süren bir işlemi bilgisayara yaptırmak. Şunu söylemek istiyorum. Kağıt kalemle 3 basamaklı sayıları makul bir zamanda kağıda dökebilen insanı alnından öperim. Benim diyen çıksın.
3 basamaklı bir sayının asal olup lmadığınıtest etmek için
√999<32 oluğundan
3-5-7-11-13-17-19-23-29-31 sayılarına bölünüp bölünmediğine bakmak yeterlidir
10 asal sayı 10 tane kural. Bir de bunu 450 tane sayı için yapıyorsunuz. Bayağı makul bir zaman çıkacak ortaya.
mesela sayı 631 se 29 ve 31 i de çıkartırız kalan sayılara bölünüp bölünmediğine bakarız.
8 tane bölme işlemi yapacağız 3,5 ve 11 ile bölmeyi işlemden saymazsak 5 bölme işlemiyle testi tamamlarız max. 5 dakika :)
ve 631 asalmış denedim şimdi
siz galiba tüm 3 basamaklı sayıların asallığını test edip hangileri asaldır hangileri değildiri belirlemek istiyorusunuz
onun için Eratosthenes Yöntemi var.
tüm sayılar yazılıp sırayla silme işlemi yapılır. bu da 1000 e kadarki sayılar için çok uzun sürmez bence 1 saat falan sürceğini sanmıyorum.
Sayın gereksizyorumcu, yine başa döndük. Şimdi bir kişi, asal olup olmadığını merak ettiği bir sayının asallık testini yapmak istediğinde, 13, 17, 19, 23, 29, 31 sayılarına ait bölünebilme kurallarını mı ezberleticez. Yok mu bunun başka hal çaresi?
hocam tek sayı üstünde kurala ne gerek var. altı üstü 3 basamaklı bir sayı 13 e bölersiniz olur biter, sonra bir de 17 ye bölersiniz , sonra bir de 19 . yani 3 basamalı herhangi bir sayı için en fazla bölüneni 3 basamaklı böleni 2 basamklı en fazla 5 bölme işlemiyle sonucu belirleyebiliyoruz. bu da 5 dakika sürmez zaten hatta rakamlara aşina bir insan için bu işlem 2 dakika bile sürmez.
O yöntemi ben de biliyorum. Pek de kullanışlı bulmuyorum. Belki 3 basamaklılar için makul sayılabilir ama bir de bunun 4-5-6.... basamaklısı da var.
Yalnız sayfanın altındaki
asal = elek [ 2 .. ]
elek ( p: xs ) = p: elek [ x | x <- xs , x ` mod `p > 0 ]
kodundan bir şey anlamadım. İngilizceden çeviri oldu ama bazı kelimelerin karşılığını tam vermedi. Ne olduğunu biliyor musunuz?
Bir bilimadamına bu yorumu yakıştıramadım. Sizin dediğiniz mantıkla bölünebilme kurallarına hiç ihtiyaç yok. Millet bölsün dursun.
öncelikle ben bilimadamı değilim :)
kural konusundaki yorumunuza ise katlmıyorum, kurallar işleri kolaylaştırmak için bulunur 3 basamaklı bir sayıda 7 ye bölünme kuralı bölme işleminin kendisinden daha efektif değilse neden kullanma ihtiyacı duyalım ki. sayıyı böleriz bölünüp bölünmediğini kontrol etmiş oluruz.
yani bana göre 1 basamaklı bir sayıda 3 e bölünebilme kuralına ihtiyaç yok. ya da 2 veya daha az basamaklı bir sayıda 9 a bölünebilm kuralına ihtiyaç yok bölme işleminin kendisi zaten daha kısa sürüyor.
bölünme kuraları örneğin 20 basamaklı bir sayı için geçerli olabilir çünkü işlemin kendisi oldukça çok zaman alacaktır.
bunun 4-5-6 basamaklı sayıları var diyorsanız. zaten 6 bsamaklı bir sayı için ya bikaç saatimizi bu işe ayıracağız ya da kağıt kalemi devreden çıkarıp elimize en kötü bir hesap makinesi veya bilgisayar alacağız.
sayfanın altındaki kod da yöntemin bazı versiyonlarının program kodu. hangi dil için bilmiyorum ama karmaşık bir yöntem değil, herhangi bir dilde kendiniz de bunu yapabilirsiniz.
Şimdi sayın gereksizyorumcu, önce şu konuyu netleştirelim. Siz o sayfanın linkini üst tarafı için mi yoksa alyt tarafı yani bu kod için mi verdiniz ? İkisi aynı sayfada olunca kafam karıştı. Eğer alt taraf içinse olayın seyri değişir ki hiç tahmin etmem. Gelelim kurallara. Bir yere kadar size katılıyorum. Ama kurallar geneldir zaten. Taktir edersiniz ki 3 basamaklı sayı için kullanılabilen bir kural bir basamaklı sayı için kullanılamıyorsa kural değildir zaten. Ben sizimühendis olarak biliyorum. Mühendisler bilimadamı değil mi? Yanlış mı biliyorum? Hem mesleğiniz ne olursa olsun benim gözümde bilimadamısınız. Enazından aydınsınız. Bu bile yeter.
Sayın gereksizyorumcu, bir konuda size hem hayranlığımı sunmak, hem de eleştirmek istiyorum. Birçok konuda bilgi sahibisiniz. Bu çok güzel. Matematik bilginiz oldukça iyi. İspat yeteneğiniz var. Matematik arşivindeki maksimum alan konusundaki ispatlarınız çok güzeldi. Fibonacci sayıları hakkındaki bilgileriniz muazzam. Daha bilmediğim bir çok konuda ,mesela akademik matematik konusunda , bilginizin yeterli olduğuna eminim. Ama birşey sizi ele veriyor. Bu kadar bilgiyle özgün olmayı niye düşünmüyorsunuz? Ben kıt bilgimle özgün olmak için çaba sarfediyorum. Sizin de bunu savunmanızı beklerdim. Başkalarının bulduğu kurallarla birlikte kendinize ait birkaç şeyin olması size yakışır. Dikkat ettiniz mi? Ben özgün fikirlerimi savunurken siz bana başkalarının fikirleriyle bana karşılık veriyorsunuz. Bu tartışmadan benim çıkardığım sonuç bu. Ben de bilirim başkalarının bulduğu kurallarla idare etmeyi. Ama bu benim tarzım değil. Bilgim ve kapasitem dahilinde herşeye yenilik getirme tarafındayım. Ben kendimi tanımıyor muyum? Ben kim, kural bulmak kim? Benim ne haddime. Ben daha Matematiğin belki Masını ancak biliyorum. Ama bu beni yıldırmıyor. Daha da kamçılıyor. Daha önceden de söylemiştim. Maksat soruyu çözmek değil. o sorudan geriye beyninizde birşeyler bırakabilmek. Bir lafla özetliyim ya da teşbih yapıyim. "Gönül ne kahve ister, ne kahvehane; gönül muhabbet ister, kahve bahane."
sorulara ve açık kalan noktalara madde madde cevap vermeye çalışayım
-öncelikle evet mühendislik eğitimi aldım yani bir mühendise bilim adamı deniyorsa ben de bilimadamıyım sağolun, değilimderken akademik çaışma yapmadığımı bu işlerle sadece sevdiğim için uğraştığımı belirtmek istemiştim.
-sayfanın linkini sadece üst kısım için vermiştim ama wikide genelde bu tür yöntemlerin program kodları da altta yazılı olduğu için orasını da siz görmüşsünüz ben esas olarak sağdaki animasyon-resim için eklemiştim olur da bunu kullanmak isteyen arkadaşlarımız o resime bakarak kolayca işlemi yapailirler diye.
-matematikte yine birşeyler bulma çabanıza başkalarının fikirleriyle karşılık vermeme eleştiriniz belki haklı olabilir ama bana da hak vermeniz lazım bu konudaki literatürde çok yoğun bir çalışma var ve biz sanki denizin dışında dalgıçlık yapıyormuşuz gibi oluyor. tüfek icad oldu mertlik bozuldu. uzmanlaşma denen şey bilimadamlarını öyle bir hale soktu ki artık herhangi bir konuda yeni birşeyler üretmek için o yolun sonuna kadar gidip bir taş koymak gerekiyor çünkü yolun sonuna kadarki taşların tamamı döşenmiş durumda. yani bizim gibi konunun dışından birşeyler üretmeye çalışmak biraz fazla idealizm oluyor. üretilemez demiyorum ama gerçekten zor bir şey, bana göre yeni bir Gauss daha çıkmaz artık.
bu düşüncelerin doğal sonucu olarak da kendi kapasitemin el verdiği mesafedeki taş kontrollerini yapıp bunlar önceden döşenmiş dememi mazur görüyorsunuzdur heralde :)
benim için de esas olan sorulardan, çözümlerden, yöntemlerden yani yolda yürürken manzaradan aklımızda kalanlardır ama bilim buna bakmıyor bu benim gibi bu işi zevk olarak görenlerin bakış açısı. bilimde yola yeni taş koyup yolu uzatamıyorsanız hiç bir değeriniz kalmıyor bu da işin üzücü kısmı.
işi tatlıya bağlayalım asal sayılarla ilgili basit bir soru yazalım, uğraşalım, manzarayı seyredelim :)
Alıntı:
2n-1 sayısı asal ise n sayısının da asal olduğunu gösteriniz
Beni can evimden vurdunuz. Teşbihte hata olmaz derler. Söz biraz ağır ama, ben olumlu anlamda söylüyorum sakın yanlış anlamayın. Lafı söyliyim, teşbihi de arkasından yazıcam. Sizinki tam "Eli işte, gözü oynaşta" hesabı. Geçende de aynısını yaptınız. Biz burada fikir telakkisinde bulunurken siz araya hemen bir soru sıkıştırıyorsunuz. Daha önceki sorunun cevabı ortaya çıkmadı. Yeri gelmişken, n lerin olmadığını kendimce ispatlamaya çalıştım. Bir bakıp yorumlarsanız sevinirim. Burada.
Niye can evimden vurdunuz dedim onu da söyliyim. İki nedenle. Birincisi; bu aralar, asal sayılarla çok haşır neşir olmuşken yeni bir asal sayı sorusu attınız ortaya. Gerçi bu yeni bir soru değil galiba. . Mersenne asallarında, n nin asal olması gerektiği daha önceden ispatlandı diye biliyorum. Daha önceden bu soruyu görmüştüm, ama hiç çözmeyi denemedim. İspatını da mereak etmedim. Nedeni de ikinci nedende. Ben
https://chart.apis.google.com/chart?...=2%5E%7Bn%7D-1
sayılarının asallığı ile pek ilgilenmiyorum. Bu sadece, benim anladığım ve bildiğim kadarıyla, en büyük asal sayıyı bulabilmek için matematikçilerin elindeki tek kaynak. Benim hiçbir zaman en büyük asal sayıyı bulmak gibi bir merakım olmadığı için, bu formülle pek ilgilenmedim. Yanlış düşünüyor olabilirim ama sanki, en büyük asal sayıyı bulmak için uğraşılırken, işin özünden uzaklaşılıyor ve vakit kaybı yaşanıyor diye düşünüyorum. Asal sayılar hala gizemini korurken, asal sayılar hakkında ne kadar çok şey bilinirse faydalı olacağının farkındayım ama, yine de bana ters. Ben şu ana kadar en büyük asal sayının matematiğe bir yenilik getirdiğini görmedim. Sadece, şifreleme tekniğinde yerinin olduğunu biliyorum. Ama şu da var. Ben daha asal sayıların a sını dahi bilmiyorum. Ben bu konuda, diğer matematikçilerin yanında, ilkokul öğrencisi gibi kalıyorum. Belki daha derine inip daha çok bilgi sahibi olunca fikrim değişebilir.Benim yapmaya çalıştığım, liseye giden bir öğrencinin formül bulma merakından öte birşey değil, yani amatörce. Bilimselliğin yanından bile geçtiğini düşünmüyorum. Hatta benim bulduğum ya da bulacağım şeyleri, geçmiş zamandaki matematikçilerin kayda değer görmeyip, paspas yapıp üzerinde gezdiğine eminim. Ama olsun. Benim için şimdilik matematik bu. Yani insan kapasitesi oranında, olayı algılıyor. Beni köşeye sıkıştırmayın. Benim kapasitem bu kadarını ispatlamaya yetmiyor. İnsan emeklemeden, yürümeyi öğrenemez. Ben daha yeni emeklemeye başaldım. Yürümeyi öğrenmeye de ömrüm yetmiycek galiba.
hocam evet bu son soduğum soru çok eski de ispatı da çok kolay vazgeçmeyin. IMO1970 4. soruyla kıyaslanamayacak kadar kolay bir ispatı var. o soruyu da neredeyse çözmüşsünüz bir noktada yanlış yola sapmışsınız gibi geldi. şimdi bir daha bakacağım.
İspatın nasıl yapılacağına dair bir teknik buldum ama bu teknik, benim daha önce üzerinde çalıştığım konuda, takıldığım noktaydı. O yüzden burada bırakıyorum. Benim kafama takılan iki nokta var. Birincisi eğer bu ispat edilmişse, nasıl edildiğini bilmiyorum ama, bu şekilde bulunan her asal sayı 2 nin üzerine yerleştirip 1 çıkarıldığında da asal olduğu biliniyor demektir. Sadece bilinmeyen bunun rakamları. Bana çok da büyük bir eksik gibi elmiyor. İkincisi ise, dediğim gibi bunun ispatı için kullanılan teknik, bir sayının asal sayı olup olmadığını anlamak için yeni bir teknik olarak kullanılabilir zannediyorum (Gerçi asal sayı bulma tekniklerini tam olarak bilmiyorum) Demek isteidğim matematikçilerin tam olarak amacını anlayabilmiş değilim. Dün geceki tartışmamızın özünde de benim açımdan bu vardı. Matematikçiler tam olarak neyin peşinde. Bir sayının asal olup olmadığını net bir biçimde ortaya koymak mı? Yoksa en büyük asal sayıyı bulmak mı? Yoksa asal sayılar için bir kural bulmak mı? Benim gözümde asıl sonuncusu var. Yani asal sayıların kurallı olup olmadığı daha ispat edilmemişken, niye diğerleriyle uğraşıyorlar ki? Eğer böyle bir kural varsa bunu ortaya çıkarsınlar, yoksa, bunu ispat etsinler. Benim anladığım şu. Biz asal sayıların kurallı olup olmadığını ispat edemiyoruz. Bununla oyalanalım. Şimdi bunun bilimselliği nerde? Hala anlayabilmiş değilim.
Bu konudaki söylediklerinize katılıyorum ama asal sayıları bulmakla uğraşırlarken de birçok gelişme kaydetmişlerdir salt asal sayıları bulmakla kalmamışlardır heralde.
ispatınıza gelirsek sanırım p=>q önrmesini ispatlayıp q=>p olması gerektiğini de söylüyorsunuz ama takdir edersiniz ki bu doğru değil
2herhangi bir asal-1 sayısı her zaman asal değildir. ilk örnek
211-1=2047 sayısı asal olmuyor.
bu (2p-1) formundan büyük asal sayıları bulurken faydalandıklarını ben de duymuştum ama tam olarak napıyorlar bilmiyorum gerçekten :)
Hayır o değildi. Dün gece de dediğim gibi, çalışmamı sonlandırınca yayınlıycam, o zaman, daha iyi analiz etme imkanı buluruz. Ama tahminimce bahsetmeye çalıştığım teknik kullanılıyor. Bu bilinmeyen bir şey değil. Nette bir yerde karşıma çıktı. Eminim siz de biliyorsunuzdur.
Bu arada 2047=23*89 değil mi? Kendi tekniğimle buldum.