tamer yıldırım 02:37 07 May 2011 #1
1-Bir dikdörtgenin çevresi 370
cm dir. uzun kenar kısa kenarın 3 katından 5
cm fazladır. B udikdörtgenin uzun ve kısa kenarlarının uzunlukları kaçar
cm dir.
2- Uzun kenarı kısa kenarının 3 katından 6
cm fazla olan bir dikdörgenin çevresini toplamı 526
cm dir bu dikdörtgenin kısa ve uzun kenarları kaçar
cm dir.
3- Okulumuzun düzenlediği gecede 2,5 ve 8
tl lik biletlerden eşit sayıda aldım.120
tl ödedim acaba ben kaç bilet aldım
MatematikciFM 12:33 07 May 2011 #2
Bu sorular ilkokul seviyesinde nasıl anlatılır bilmem ki. Bize bir de ilkokul öğretmeni lazım.
Serkan A. 14:21 07 May 2011 #3
Müferadatına baktım, Çevre uzunlukları ile ilgili problemleri çözebilme gibi genel bir amaçtan bahsedilmiş. Böyle sorular programda genel bir ifade yer aldığı için soruluyor olabilir.
C-1) Bu dikdödörtgenin çevre uzunluğu 370
cm ise diködrtgenin en ile boy uzunluğunun toplamının 2 katıdır bu uzuzluk.
370 i 2 ye böldüğümüzde 185
cm çıkar. 185
cm bir en ile bir boy uzunluğunun toplamıdır.
Dikdörtgenin en ve boy uzunluklarını bilmiyoruz. Dikdörtgenin en ve boy uzunlukları ile ilgili bir ilişki vermiş.
Kısa kenarına bağlı olarak uzun kenarı hakkında "3 katından 5 fazla" demiş.
Kısa kenarına bir büyüklük belirleyelim. Mesela kısa kenarı bir adım uzunluğu kadar olsun. Problemi çözerken bilmediğimiz için böyle bir benzetme yapıyoruz.
O zaman uzun kenarı 3 adım ve 5
cm fazla olacaktır. Kısa ve uzun kenarların toplamı 185
cm yapmalı demiştik.
1 adım ile 3 adım ve 5
cm yi toplarsak 185 yapmalı.
5
cm yi 185 cmden çıkarısak 185-5=180
cm 1 adım ile 3 adım uzunluğun toplamı yapmalıdır.
4 adım uzunluk 180
cm yapmalıdır.
O zaman 1 adım uzunluk 180:4=45
cm
1 adım uzunluk bu dikdörtgenin kısa kenarıydı.
Dikdörtgenin kısa kenarı 45 cm imiş.
1 kısa kenarı ile bir uzun kenarının toplamı 185
cm ydi.
O zaman uzun kenarı 185-45=140 cm dir. C-2) Bu soruda cevap ondalık kesir olarak çıkmatadır. Ondalık kesirler 4. sınıfta yoktur. Yinede anlatıyorum.
Yukarıdaki soru ile aynı kalıpta bir sorudur bu soru.
Kısa kenarına 1 adım uzunluk, uzun kenarınada 3 adım ve 6
cm fazla olan bir uzunluktur.
Çevrenin yarısı 1 kısa kenar ve 1 uzun kenarın toplamıdır. 526:2=263
cm dir.
6
cm fazlalığı 263 cmden çıkarırsak geriye kalan uzunluk 1 adım ve 3 adım uzunluklarının toplamını verecektir.
263-6=257
1 adım ve 3 adım uzunluk yani toplam 4 adım uzunluk 257
cm yapıyormuş. Bİr adım uzunluk o zaman
257:4=64,25
cm dir.
Dİkdörtgenini kısa kenarı 1 adım demiştik. O zaman kısa kenarı 64,25
cm dir.
Uzun kenarı 263-(64,25)= 198,75 cmdir.
C-3) Fiyatları farklı olan biletlerden eşit sayıda almak demek iki biletin toplam parası kadar olan biletten eşit sayıda almaktır gibi düşünülmeldir.
Yani 2,5 ve 8 lik biletlerden eşit sayıda almak 2,5+8=10,5 lira olan biletlerden eşit sayı almak gibidir. 10,5 liralık biletler olsa bunlara vereceğimiz para ile 2,5 ve 8 liralık biletlere vereceğimiz para ile ayı miktarda olacaktır.
10,5 liralık biletlerden bir miktar aldık ve bu biletlere 120
tl ödedikse kaç bilet aldığımızı 120 yi 10,5 bölerek buluruz.
120 : (10,5)= 11,428571428571428571428571428571...
gibi bir sayı çıkıyor. Buda bu soruları hazırlayanın matematikten anlamadığını gösterir.
MatematikciFM 14:27 07 May 2011 #4
Öğretmenim, kestirmeden, iki sayının toplamı biliniyorsa,
fazlalık toplamdan çıkarılıp, 2 ye bölündüğünde küçük sayı;
fazlalık toplama eklenip 2 ye bölündüğünde büyük sayı bulunur.
Ben bu kadarını biliyorum.
MatematikciFM 14:32 07 May 2011 #5
Bir de, toplamdan fazlalığın çıkarılıp katın bir fazlasına bölünmesiyle küçük sayı bulunuyor.
Serkan A. 14:33 07 May 2011 #6
Hocam, o şekilde ezber oluyor ama . Öğrenci o şekilde yaptığında neden sorusuna cevap bulamaz. Ama bir işin mantığını biliyorsa zaten bu şekilde benzetmelere gerek kalmayacaktır bir süre sonra ya dediğiniz gibi ezberden yada benim anlattığımın ezberini
yapacaktır.
Serkan A. 14:41 07 May 2011 #7
Ayrıca forumda şöyle bir sıkıntı oluyor. Öğrencinin hangi seviyede olduğunu bilmiyoruz. Bir sorunun anlatımı öğrenci seviyesine göre değişir.
Bazı öğrencilere
şeklinde cevap yazmak yeterldir. Öğrenci o cevabı biraz yorumlayarak kendisinin nerede hata yaptığını anlar veya o işlemlerden sorunun çözüm yolunu öğrenir.
Ama kimisi matematikte kötü ise benim yaptığım gibi anlatmazsan mümkün değil anlamaz.
Buradan da öğrencinin matematikte durumu anlaşılmıyor. Bu yüzden ben soruları mümkün olduğunca ayrıntılı anlatıyorum.
MatematikciFM 15:00 07 May 2011 #8
Öğretmenim, ilkokulda müfredata kat sorularını koyuyorlarsa, bu riski de, göze almak zorundalar. İşin içine denklem katamadığın zaman, bu tür soruları ya ezberleteceksin, ya da yorumlatacaksın. Başka seçenek yok.Ezbere ben de karşıyım ama muhakeme gücü düşük bir öğrenciye ezberletmekten başka çare kalmıyor.
Aslında bu tür sorular ne kadar 4. sınıfa uygun, işin o tarafına bakmak lazım. Gerçi bizim zamanımızda da vardı.
Serkan A. 15:18 07 May 2011 #9
Hocam, müfredata baktım ama sadece amaçlara baktım. Amaçlara bakınca sorulabilir gibi. Kazanımlarada ayrıntılı olarak bakmak gerekir. Eğer kazanımlarda "çevre uzunluğu ve eni ile boyu arasındaki oran verilen bir dikdörtgenin eni ve boyunu bulabilir" diye bir kazanım yoksa bu tip sorulmaması lazım. Özel yayın evlerine bakmaya gerek yok. Onlar integral bile sorar 4. sınıfa.
Serkan A. 15:24 07 May 2011 #10
İlkokuldaki bir soru bazen sadece denklem şeklinde yapılabilir gibi geliyor. Öğrencinin anlayabilceği şekilde anlatılamayacak gibi geliyor.
Bu soruda (Orantı) öyle gelmişti ama bir yolunu buldum anlatmanın.