AŞKOŞ 14:39 17 Nis 2011 #1
1-Umut yeni aldığı öykü kitabının tamamını 7 günde okuyor.Günde 12 sayfa fazla okuyarak kitabını 4 günde bitirecekti.Umut'un okuduğu kitap kaç sayfadır?
2-Lisede okuyan ablam yaz tatilinde 11 günde roman kitabını bitirdi.Ablam günde 32 sayfa fazla okusaydı kitabı 7 günde bitirecekti.Kitabın tamamı kaç sayfadır?
3-Akdem ilköğretim okulu 4-D sınıfında öğrenciler masalara üçerli oturduklarında 9 öğrenci ayakta kalıyor.Beşerli oturduklarında ise 3 masa boş kalıyor.Buna göre 4-D sınıfında kaç öğrenci vardır?
4-Yaz tatilini geçirmek için gittiğim büyükbabamların köyündeki çiftlikteki bir kümeste 324 ayak var.100 tane hayvan olduğuna göre kümeste kaç tane tavşan, kaç tane tavuk vardır?
*Cevap yazacak arkadaşlar lütfen ilkokul 4.sınıf seviyesinde cevaplasınlar.tşk.ler.
MatematikciFM 15:04 17 Nis 2011 #2
4. sınıf seviyesinde cevaplamadan önce bunların hangisi 4. sınıf seviyesinde bir de ona bakmak gerekir bence.
AŞKOŞ 15:49 17 Nis 2011 #3
çok haklısınız hocam.kızımın kurs testlerinden bu sorular.kızım ilk.4.sınıf.ben de şaşkınım.
Serkan A. 16:27 17 Nis 2011 #4
Böyle problemlerin bazıları ilkokul düzeyi için anlamlı olarak ifade edilebilir (anlatılabilir).
C-1) Kitabımız iki farklı okuma hızında 7 gün ve 4 günde bitebildiği için kitabımıza bir büyüklük belirlersek işimiz kolaylaşır.
7 ve 4 ün katı olan 28 parçadan oluştuğunu düşünelim kitabımızı
28 parça kitabı ilk önce 7 günde okuyorsa bir günde 4 parça okumuştur.
Sonra kitabı 4 günde bitirdiğine göre bu durumda 1 günde kitaptan 7 parça okumaktadır. İkinci okuma hızında 12 sayfa fazla okumaktadır.
İki durumda bir gün içindeki 7 parça okuma hızı ile 4 parça okuma hızı arasındaki fark 12 sayfa olmalıdır. Bu aradaki fark, 7 parça eksi 4 parça; yani 3 parçalık okuma hızı 12 sayfaya denk gelecektir. Şimdi orantı kurarak 3 parça 12 sayfa ise bir parça 12:3=4 sayfadır. Tüm kitap 28 parça idi. 28x4=112 sayfadır tüm kitap.
C-2) Bu soruda birinci soru ile aynı yöntemle yapılır.
Toplam 77 parça seçersek kitabı 11 parça eksi 7 parça; yani 4 parça 32 sayfa yapacak, bir parça 8 sayfa yapacak, 77 parça 77x8=616 sayfa yapacaktır.
AŞKOŞ 17:51 17 Nis 2011 #5
sağolun.bunu kızıma daha kolay anlatabilirim.
Serkan A. 02:11 18 Nis 2011 #6
3. sorunun çözümü için ilkokul düzeyine uygun bir çözüm yapmayı becerdim. Benzer bir soru için
buradaki (Orantı) konuya bakınız.
paradoks12 02:24 18 Nis 2011 #7
4. soruyu denklemsiz anlatmak istersek şöyle yapabiliriz;
tavşanda 4, tavukta 2 ayak vardır. toplam 100 hayvan varmış.
100 hayvanın hepsi tavşan olsaydı; 100.4=400 ayak yapardı.
soruda 324 ayak olduğu söyleniyor, 400-324=76 ayak fazlalığı var.
100 tavşandan 1 tanesini çıkarıp yerine bir tavuk koyarsak; yeni ayak sayısı 398 olur (2 azaldı)
76 azalması için demek ki 76:2=38 tavşan çıkarıp bunların yerine 38 tavuk koymalıyız.
yani kümesde 38 tavuk ve 100-38=62 tavşan vardır
Serkan A. 02:37 18 Nis 2011 #8 4. soruyu denklemsiz anlatmak istersek şöyle yapabiliriz;
tavşanda 4, tavukta 2 ayak vardır. toplam 100 hayvan varmış.
100 hayvanın hepsi tavşan olsaydı; 100.4=400 ayak yapardı.
soruda 324 ayak olduğu söyleniyor, 400-324=76 ayak fazlalığı var.
100 tavşandan 1 tanesini çıkarıp yerine bir tavuk koyarsak; yeni ayak sayısı 398 olur (2 azaldı)
76 azalması için demek ki 76:2=38 tavşan çıkarıp bunların yerine 38 tavuk koymalıyız.
yani kümesde 38 tavuk ve 100-38=62 tavşan vardır
Evet bunuda öğrenmiş olduk. İlköğretimdeki en zor soru kalıbı bu sorudur bence. Tabi öğretmenler işin içinden çıkamayınca denklemle anlatıyorlarmış onu da duyduk.
paradoks12 02:46 18 Nis 2011 #9
göreve ilk başladığım yıllarda birinci kademeden bir öğretmen arkadaşım buna benzer bir soru için denklemsiz nasıl çözülür diye yardım istemişti ama yardımcı olamamıştım

sonradan çok merak etmiştim üzerinde de çok düşündüğümü hatırlıyorum

ilköğretim için gerçekten zor soru tiplerindendir.
MatematikciFM 03:22 18 Nis 2011 #10
Bu tür anlatımlara yani alternatif çözümlere de ihityacımız var. Lise öğrencisinin de ihtiyacı var. Ama bu mantığı hangi sınıf seviyesine kadar indirebiliriz? Orası karışık.
Bu tür sorularda eğer bulabilirsem denklemsiz olarak alternatif çözümleri yazmaya özen gösteriyorum. Denklemle çözüm her zaman yapılıyor ama alternatif çözümle çok az kişi uğraşıyor.
Ayak-kafa soruları, bana göre 4. sınıfın algılayabileceği sorular değil. Çok zeki değilse öğrenci, anlaması ve anlatması çok zor olacaktır. Çözmek önemli değil, mesele öğrenciye nasıl anlatılacak , öğrenci nasıl anlayacak.
Aynı şekilde sıra soru tip de. 4. sınıftaki öğrenciye denklemsiz olarak anlatabilmek, çok çok zor.
Yani derim ki, eğer bir soruyu çözmek için denklem kurmaktan başka yol gözü
kmüyorsa, alternatif yol üretmek ve anlatmak çok zorsa, bu soru tiplerini ilkokul seviyesine indirmenin de manası yok.
Bana göre kat problemleri bile yeri geldiğinde, ilkokul seviyesine göre ağır ki böyle soru tipleri ile öğrencinin kafası karıştırılsın.
Yine ben derim ki, öğretmenlerimiz, bu tür sorularla uğraşacaklarına öğrencilere kesirlerde toplamayı düzgün yaptırsalar. İlk okulda bunu öğrenemeyen öğrenci, liseye geldiğinde bile payda eşitlemesini beceremiyor.
Diğer çözümlü sorular alttadır.