C-1) ilk soru için ilkokul seviyesine uygun bir yöntem geliştirmiştim. Soru farklı görünsede matematiksel yapı aynıdır.
Kısa yolunu söyluyorum. Mantığını alttaki resimdeki soru ve çözümü incelenirse anlaşılır.
Kısa yol: aynı para ile iki farklı alış veriş yapılabiliyor. bir alışverişteki eksik miktar diğer alışverişteki fazla miktarın üzerine ekleniyor.
Yani 1 lira borç diğer alış verişteki elde kalan 3 liranın üzerine ekleniyor ve bir kalemin kaç lira olduğu bulunmuş oluyor.
3+1=4 kalem 4 lira buna göre 2 kalem alırsa 2x4=8 ve 3 lirada elinde kalıyordu 8+3=11 lirası vardır.
Bu kısa yöntemin nereden geldiğini alttaki örneği inceleyerek anlayabilirsiniz.
Not: ilkokul düzeyinde yapılan işteki katlar arası fark hep 1 oluyor nedense. Yani 2 kalem ve 3 kalem gibi. Yada bu resimdeki sorudaki gibi. 2 şerli ve 3erli oturma gibi.
C-2) Bu sorudaki ifade tarzında biraz eksiklik olsada mantığı şöyledir.
Çağdaşın 3 fındığının olduğunda değer Doğukanın 5 fındığı olması gerekiyormuş (nedense).
Burada kastedilmek istenen şöyledir.
Çağdaş 6 fındığı olursa Doğukanın 10 fındığı olması gerekiyor. Yani çağdaş baştakine göre 2 katı fındığı olduğunda Doğukanın da 2 katı fındığı olması gerekiyor. Yani 5x2=10 tane
Bu şekilde oluşacak fındıkların toplamı 96 tane olması gerekiyormuş.
O zaman Çağdaş ve Doğukanın daha fazla fındıkları olması gerekli ki toplamları 96 olsun.
O zaman çağdaşın fındık sayısını 3 ün 10 katı yani 30 olsun diyelim.
Doğukanın 5in 10 katı 50 fındığı olması gerekiyor.
30+50=80 oldu. 96 olmadı. Ozaman bu aldığımız 10 kat yerine 12 kat alalım. Bakalım 96 yı tutturabileceğiz mi
Çağdaşı 3 ün 12 katı yani 36 cevizi olsun. O zaman Doğukanın 5 in 12 katı 60 tane fındığı olmalı.
Toplam 36+60=96 şimdi tutturduk. DEmekki Çağdaşın 36 , Doğukanın 60 tane fındığı olmalıdır.