1. #1

    Statü
    Grubu
    Site sahibi
    İş
    Matematik Öğretmeni

    Sponsorlu Bağlantılar

    Arabalarla ilgili ilginç bir soru

    Bi sıra arabalar üzerine çok fazla site geziyordum. Yakıt sarfiyatları, dizel motorlar nasıl çalışır, bir çok merak ettiğim şeyi araştırırken aklıma ilginç bir soru gelmişti. Mühendis forumlarında da sormuştum ama profesyonel bir kişiden tatmin edici bir cevap alamamıştım.
    Soru şöyleydi:
    :
    5. viteste 2500 devirle mi gitmek yoksa 4. vites 2500 devirde mi gitmek verimlidir?
    Burada bir çok kişi cevap vermişti. Okumak eğlenceli olabilir diye sizinle paylaşıyorum.

  2. #2

    Statü
    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni

    Sponsorlu Bağlantılar

    okumadan önce bende cevap vereyim , bu konuda bilir kişi ben değilim, belkide yanlış biliyorum ama bence 5. viteste 2500 ile gitmek daha tasarruflu, kulaktan dolma bilgilerle cevap verdim, ve dediğim gibi belkide yanlıştır ama ben şuanda öyle kullanmaya çalışıyorum, bakalım doğru yoldamıyım

  3. #3

    Statü
    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni

    Sponsorlu Bağlantılar

    kafam allak bullak oldu ben gene kendi bildiğimi okumaya devam edeyim, zaten benimle aynı fikirde olanlar çoğunluktaymış, bu arada teknik terimlerden çok fazla bişey anlamadım açıkçası, ünlü düşünür cem yılmazdan bir alıntı yapayım '' yol müsait kaptır git''

  4. #4

    Statü
    Grubu
    Site sahibi
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Evet hocam karar vermek kolay değil. ama bende sizin gibi düşünüyorum. Ama şuna kesin eminin iki durumda eşit verim alma ihtimali yok.

  5. #5

    Statü
    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Bence bu duruma göre değişir. 2500 devir, hemen hemen arabanın bir üst vitesi ya da bir alt vitesi isteyeceği noktanın başlangıcıdır. Düz yolda 5. viteste gitmek daha mantıklı görünüyor ama yokuş çıkarken araç 2500 devirde 5. vitesi kaldıramayabileceği ve 4. vitese almanın gerek olabileceği noktalar da olabilir.
    3 tür beyin vardır.
    Küçük beyinler, insanları;
    Orta beyinler, olayları;
    Büyük beyinler, fikirleri;
    tartışır.

  6. #6

    Statü
    Grubu
    Moderatör
    İş
    Diğer
    dediğiniz forumu okumadım ama 5. viteste 2500 devir ile 4. viteste 2500 devir denk şeyler değiller
    bu ikisi kıyaslanmaz. tasarruflu olma durumu aynı koşullarda geçerlidir diye düşünüyorum. 5. viteste 2500 devir yaparsanız aynı hıza ulaşmak için 4. viteste büyük ihtimalle 3500-4000 devirlere çıkmanız gerekecek yani 5. viteste 2500 devirle gitmk mi yoksa 4. viteste 3500 devirle gitmek mi daha tasarrufludur diye bir soru bence daha doğru olur. bunun da cevabını biliyoruz diyecem ama aslında bilmiyoruz çünkü sürtünme denen birşey var ki bu da tüm olayın başladığı ve bittiği nokta.

    sonuç olarak şöyle bir cevap vereyim (hiç forum falan okumam doğal bilirkişiyim ya )
    arabanın kullanım amacına ve mühndislik tasarımına göre her vites için belirlenmiş bir hız aralığı ve ortalama bir hız vardır. eğer hız sabitken bu hız 5. vitesin ortalama hızına daha yakınsa çok büyük ihtimalle 5. viteste o hızı yapmak ve o hızı elde etmenizi sağlayacak torku yani deviri oluşturmak 4. viteste oluşturmaktan daa verimli olcaktır.
    yok eğer illa 2500 sabit devi miktarında ısrarcıysanız aynı devir miktarı için en düşük vitesi kullanmak birim zamanda daha az yakıt tüketir.

  7. #7

    Statü
    Grubu
    Site sahibi
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Sabri hocam, 4. vites 2500 devir daha az yakıt tüketebilir ama 5. vites 2500 devir aynı sürede daha fazla yakmış ancak daha daha fazla yol almış olabileceğinden daha verimli olmuş olabilir gibi sanki. Rüzgarın etkisiyle ilgili ilginç bir deney söyleyeyim. Bir otomobili bir kamyonun arkasına çarpacak kadar yakın sürüldüğünde %40 az yakmış bu otomobil.
    Buradan rüzgarın etkisinin ne kadar önemli olduğu aşikar.
    Sorum için otomobil mühendisleri hesaplamalarla karar verebilir tam olarak. Çünkü rüzgar, sürtünme, aerodinamik hesaplamalarını ancak onlar bilir. Kesin bir sonucu onlar verebilir sanki. Akıl bir tarafa tamamen yönelemiyor bence bu soruda.

  8. #8

    Statü
    Grubu
    Site sahibi
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Ayrıca (konu dışı olarak) bugün yeni opel astra sitesinde, beygir yükseldikçe yakıt azalır yada kesinlikle artar anlayışlarını yıkan bir bilgi gözüme çarptı. 110 beygir 130 beygirden daha fazla yakıyor. Ancak 180 beygir olan astra 130 dan daha fazla yakıyor.

  9. #9

    Statü
    Grubu
    Moderatör
    İş
    Diğer
    işte ben de bunu kastetmiştim aynı hız için hangi vitesin daha verimli olacağı tartışılmalı yoksa hızlar değil de devirler sabitken
    birim zamanda verimli olan düşük vites , birim yol için verimli olan da (çok çok büyük ihtimalle) yüksek vitestir

    dediğiniz de doğru zaten tüm yakıt hava ve yol sürtünmesine gidiyor (mekanik aksamdaki sürtünmeyi saymayaıverelim). hız arttıkça da hava sürtünmesinin payı artıyor. yani çok yüksek hızlar devrede değilse diyelim aynı devirle 4. vites 70km/s , 5. vites 100km/s hız versin burada 5. vitesin daha verimli olacağını söyleyebilirim.

    sonuç olarak ben bu sorunun revize edilmesi taraftarıyım yok edilmeyecekse de ayrıntılı mühendislik hesabı yapılmas lazımdır heralde çünkü hangi hız için harcanan enerjinin ne kadarı lastiklerdeki sürtünmeye ne kadarı havadaki sürtünmeye harcanıyor falan gibi şeyleri belirlemek gerekiyor.

  10. #10

    Statü
    Grubu
    Moderatör
    İş
    Diğer
    Ayrıca (konu dışı olarak) bugün yeni opel astra sitesinde, beygir yükseldikçe yakıt azalır yada kesinlikle artar anlayışlarını yıkan bir bilgi gözüme çarptı. 110 beygir 130 beygirden daha fazla yakıyor. Ancak 180 beygir olan astra 130 dan daha fazla yakıyor.
    beygir = P = birim zamanda üretebileceği güç
    yakıt = enerji = zaman.(tüketilen güç)

    bu da zamana ve zemine göre değişebilecek birşey. aynı beygir gücüne sahip aynı ağırlıktaki iki motora aynı kasayı oturtursanız ikisini de aşırı zorlamayacak seviyede bir hızla bir yre giderseniz çok çok büyk ihtimalle az beygir gücüne sahip araç daha az yakıt tüketecektir ama az beygir gücüne sahip araç hep limitlerde dolanmasını gerektiren bir yapının içine yerleştirilmişse ne bileyim kasası olması gerekenden ağırsa (ya da kendisi olması gerekenden güçsüzse) falan zaten doğal bir sonuç olarak daha çok yakacaktır.

    ayrıca da ben ufak ufak bu konudan kaçayım , zaten fizik değil mi oldum olası sevmem


 
1 2 3

  • Bu yazıyı beğenerek
    destek
    verebilirsiniz

    Foruma üye olmana gerek yok! Facebook hesabınla yorumlarını bekliyoruz!
  • Benzer konular

    1. ilginç bir soru
      cantor, bu konuyu "Özel matematik soruları" forumunda açtı.
      : 2
      : 01 Ara 2013, 00:42
    2. İlginç Bir Soru
      jasminenaz, bu konuyu "Sohbet" forumunda açtı.
      : 18
      : 26 Eyl 2013, 18:22
    3. İlginç bir soru
      sentetikgeo, bu konuyu "Özel matematik soruları" forumunda açtı.
      : 2
      : 02 Tem 2013, 19:02
    4. İlginç bir kişilik ben ve ilginç bir soru karşınızda....
      Melek12, bu konuyu "9. sınıf matematik soruları" forumunda açtı.
      : 4
      : 11 Mar 2011, 03:55
    5. İlginç Bir Soru
      kerem9741, bu konuyu "Matematik Bilmeceleri-Bulmacaları" forumunda açtı.
      : 6
      : 10 Şub 2011, 21:41
    Forum Kullanım ve Gizlilik Kuralları