1) 2,5,14,41...,365
2) 260,128,62,...
3) 10,100,20,200,...,400,80
bu örüntüleri çocuğa nasıl anlatabilirim.
1) 2,5,14,41...,365
2) 260,128,62,...
3) 10,100,20,200,...,400,80
bu örüntüleri çocuğa nasıl anlatabilirim.
Bu sorular 4. sınıf örüntülerine göre biraz zor gibi. 4. sınıf seviyesinde olmadığı için öğrencinin kapasitesi yüksekse bunları anlayabilecektir.
Örüntülerin kuralını bulmak gerektiğinde en çok işe yarayan yöntem örüntünün terimleri arasında farka bakarak bir kural bulmaya çalışmaktır.
C-1) 2,5,14,41,...
örüntüsünde terimler arsında farklar sıra ile 3,9,27,... şeklinde gitmektedir. Burada terimler arasındaki farklar kurala ile sıralanıyor. Her fark bir önceki farkın 3 katıdır.
O zaman diğer terimler arasındaki farklar 3 katı oalcak şekilde olacaktır.
3,9,27,81,243,.. şeklinde gidecektir farklar.
O zaman 2,5,14,41 örüntüsünden 41 den sonra gelecek terimin 41 ile arsındaki fark 3,9,27,81,243,.. dan 81 olmalıdır.
41+81=142 oalcaktır 5 terim.
142+243=385 olacaktır 6. terim
2,5,14,41,142,385,... bu şekilde gidecektir.
C-2) 260,128,62,... örüntüsündeterimler arasındaki fark
132,66 şeklindedir. Bu iki sayının ilişkisi ise birisi diğerinin yarısı olmalıdır. Demekkki bundan sonra terimler arasındaki fark yarısına inerek devam edecektir. 132,66 dan sonraki fark 66/2=33
260,128,62, örntüde 62 teriminde sonraki gelecek terim 62 de 33 az olacaktır. 62-33=29
260,128,62,29 olacaktır. Ama devam etmek istersek onadlık kesirler çıkmaktadır. Devamı yinede yapılabilir.
C-3) 10,100,20,200,...,400,80 örüntüsü incelendiğinde 1. ile 3. terim 2 katı yine aynı şekilde 2. ile 4. terim 2 katı şeklinde gitmektedir. Tek sayılı terimler bir önce tek sayılı terimin 2 katı oluyor ise 10,.20,. şeklinde ise sonraki 20in iki katı 40 olacaktır
Yine çift sayılı terimler iki katı olduğundan .,100,.200,. şeklinde ise sonraki terim 200 ün 2 katı 400 olacaktır.
O zaman tüm örüntü
10,100,20,200,40,400,80,800,... şeklinde gidecektir
Foruma üye olmana gerek yok! Facebook hesabınla yorumlarını bekliyoruz!