1. #71

    Grubu
    Moderatör
    İş
    Diğer
    Alıntı MatematikciFM'den alıntı Mesajı göster
    Bir bilimadamına bu yorumu yakıştıramadım. Sizin dediğiniz mantıkla bölünebilme kurallarına hiç ihtiyaç yok. Millet bölsün dursun.
    öncelikle ben bilimadamı değilim
    kural konusundaki yorumunuza ise katlmıyorum, kurallar işleri kolaylaştırmak için bulunur 3 basamaklı bir sayıda 7 ye bölünme kuralı bölme işleminin kendisinden daha efektif değilse neden kullanma ihtiyacı duyalım ki. sayıyı böleriz bölünüp bölünmediğini kontrol etmiş oluruz.
    yani bana göre 1 basamaklı bir sayıda 3 e bölünebilme kuralına ihtiyaç yok. ya da 2 veya daha az basamaklı bir sayıda 9 a bölünebilm kuralına ihtiyaç yok bölme işleminin kendisi zaten daha kısa sürüyor.
    bölünme kuraları örneğin 20 basamaklı bir sayı için geçerli olabilir çünkü işlemin kendisi oldukça çok zaman alacaktır.

    bunun 4-5-6 basamaklı sayıları var diyorsanız. zaten 6 bsamaklı bir sayı için ya bikaç saatimizi bu işe ayıracağız ya da kağıt kalemi devreden çıkarıp elimize en kötü bir hesap makinesi veya bilgisayar alacağız.

    sayfanın altındaki kod da yöntemin bazı versiyonlarının program kodu. hangi dil için bilmiyorum ama karmaşık bir yöntem değil, herhangi bir dilde kendiniz de bunu yapabilirsiniz.

  2. #72

    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Şimdi sayın gereksizyorumcu, önce şu konuyu netleştirelim. Siz o sayfanın linkini üst tarafı için mi yoksa alyt tarafı yani bu kod için mi verdiniz ? İkisi aynı sayfada olunca kafam karıştı. Eğer alt taraf içinse olayın seyri değişir ki hiç tahmin etmem. Gelelim kurallara. Bir yere kadar size katılıyorum. Ama kurallar geneldir zaten. Taktir edersiniz ki 3 basamaklı sayı için kullanılabilen bir kural bir basamaklı sayı için kullanılamıyorsa kural değildir zaten. Ben sizimühendis olarak biliyorum. Mühendisler bilimadamı değil mi? Yanlış mı biliyorum? Hem mesleğiniz ne olursa olsun benim gözümde bilimadamısınız. Enazından aydınsınız. Bu bile yeter.

  3. #73

    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Sayın gereksizyorumcu, bir konuda size hem hayranlığımı sunmak, hem de eleştirmek istiyorum. Birçok konuda bilgi sahibisiniz. Bu çok güzel. Matematik bilginiz oldukça iyi. İspat yeteneğiniz var. Matematik arşivindeki maksimum alan konusundaki ispatlarınız çok güzeldi. Fibonacci sayıları hakkındaki bilgileriniz muazzam. Daha bilmediğim bir çok konuda ,mesela akademik matematik konusunda , bilginizin yeterli olduğuna eminim. Ama birşey sizi ele veriyor. Bu kadar bilgiyle özgün olmayı niye düşünmüyorsunuz? Ben kıt bilgimle özgün olmak için çaba sarfediyorum. Sizin de bunu savunmanızı beklerdim. Başkalarının bulduğu kurallarla birlikte kendinize ait birkaç şeyin olması size yakışır. Dikkat ettiniz mi? Ben özgün fikirlerimi savunurken siz bana başkalarının fikirleriyle bana karşılık veriyorsunuz. Bu tartışmadan benim çıkardığım sonuç bu. Ben de bilirim başkalarının bulduğu kurallarla idare etmeyi. Ama bu benim tarzım değil. Bilgim ve kapasitem dahilinde herşeye yenilik getirme tarafındayım. Ben kendimi tanımıyor muyum? Ben kim, kural bulmak kim? Benim ne haddime. Ben daha Matematiğin belki Masını ancak biliyorum. Ama bu beni yıldırmıyor. Daha da kamçılıyor. Daha önceden de söylemiştim. Maksat soruyu çözmek değil. o sorudan geriye beyninizde birşeyler bırakabilmek. Bir lafla özetliyim ya da teşbih yapıyim. "Gönül ne kahve ister, ne kahvehane; gönül muhabbet ister, kahve bahane."

  4. #74

    Grubu
    Moderatör
    İş
    Diğer
    sorulara ve açık kalan noktalara madde madde cevap vermeye çalışayım

    -öncelikle evet mühendislik eğitimi aldım yani bir mühendise bilim adamı deniyorsa ben de bilimadamıyım sağolun, değilimderken akademik çaışma yapmadığımı bu işlerle sadece sevdiğim için uğraştığımı belirtmek istemiştim.

    -sayfanın linkini sadece üst kısım için vermiştim ama wikide genelde bu tür yöntemlerin program kodları da altta yazılı olduğu için orasını da siz görmüşsünüz ben esas olarak sağdaki animasyon-resim için eklemiştim olur da bunu kullanmak isteyen arkadaşlarımız o resime bakarak kolayca işlemi yapailirler diye.

    -matematikte yine birşeyler bulma çabanıza başkalarının fikirleriyle karşılık vermeme eleştiriniz belki haklı olabilir ama bana da hak vermeniz lazım bu konudaki literatürde çok yoğun bir çalışma var ve biz sanki denizin dışında dalgıçlık yapıyormuşuz gibi oluyor. tüfek icad oldu mertlik bozuldu. uzmanlaşma denen şey bilimadamlarını öyle bir hale soktu ki artık herhangi bir konuda yeni birşeyler üretmek için o yolun sonuna kadar gidip bir taş koymak gerekiyor çünkü yolun sonuna kadarki taşların tamamı döşenmiş durumda. yani bizim gibi konunun dışından birşeyler üretmeye çalışmak biraz fazla idealizm oluyor. üretilemez demiyorum ama gerçekten zor bir şey, bana göre yeni bir Gauss daha çıkmaz artık.
    bu düşüncelerin doğal sonucu olarak da kendi kapasitemin el verdiği mesafedeki taş kontrollerini yapıp bunlar önceden döşenmiş dememi mazur görüyorsunuzdur heralde

    benim için de esas olan sorulardan, çözümlerden, yöntemlerden yani yolda yürürken manzaradan aklımızda kalanlardır ama bilim buna bakmıyor bu benim gibi bu işi zevk olarak görenlerin bakış açısı. bilimde yola yeni taş koyup yolu uzatamıyorsanız hiç bir değeriniz kalmıyor bu da işin üzücü kısmı.

    işi tatlıya bağlayalım asal sayılarla ilgili basit bir soru yazalım, uğraşalım, manzarayı seyredelim

    2n-1 sayısı asal ise n sayısının da asal olduğunu gösteriniz

  5. #75

    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Beni can evimden vurdunuz. Teşbihte hata olmaz derler. Söz biraz ağır ama, ben olumlu anlamda söylüyorum sakın yanlış anlamayın. Lafı söyliyim, teşbihi de arkasından yazıcam. Sizinki tam "Eli işte, gözü oynaşta" hesabı. Geçende de aynısını yaptınız. Biz burada fikir telakkisinde bulunurken siz araya hemen bir soru sıkıştırıyorsunuz. Daha önceki sorunun cevabı ortaya çıkmadı. Yeri gelmişken, n lerin olmadığını kendimce ispatlamaya çalıştım. Bir bakıp yorumlarsanız sevinirim. Burada. (IMO1970-s4)
    Niye can evimden vurdunuz dedim onu da söyliyim. İki nedenle. Birincisi; bu aralar, asal sayılarla çok haşır neşir olmuşken yeni bir asal sayı sorusu attınız ortaya. Gerçi bu yeni bir soru değil galiba. . Mersenne asallarında, n nin asal olması gerektiği daha önceden ispatlandı diye biliyorum. Daha önceden bu soruyu görmüştüm, ama hiç çözmeyi denemedim. İspatını da mereak etmedim. Nedeni de ikinci nedende. Ben

    sayılarının asallığı ile pek ilgilenmiyorum. Bu sadece, benim anladığım ve bildiğim kadarıyla, en büyük asal sayıyı bulabilmek için matematikçilerin elindeki tek kaynak. Benim hiçbir zaman en büyük asal sayıyı bulmak gibi bir merakım olmadığı için, bu formülle pek ilgilenmedim. Yanlış düşünüyor olabilirim ama sanki, en büyük asal sayıyı bulmak için uğraşılırken, işin özünden uzaklaşılıyor ve vakit kaybı yaşanıyor diye düşünüyorum. Asal sayılar hala gizemini korurken, asal sayılar hakkında ne kadar çok şey bilinirse faydalı olacağının farkındayım ama, yine de bana ters. Ben şu ana kadar en büyük asal sayının matematiğe bir yenilik getirdiğini görmedim. Sadece, şifreleme tekniğinde yerinin olduğunu biliyorum. Ama şu da var. Ben daha asal sayıların a sını dahi bilmiyorum. Ben bu konuda, diğer matematikçilerin yanında, ilkokul öğrencisi gibi kalıyorum. Belki daha derine inip daha çok bilgi sahibi olunca fikrim değişebilir.Benim yapmaya çalıştığım, liseye giden bir öğrencinin formül bulma merakından öte birşey değil, yani amatörce. Bilimselliğin yanından bile geçtiğini düşünmüyorum. Hatta benim bulduğum ya da bulacağım şeyleri, geçmiş zamandaki matematikçilerin kayda değer görmeyip, paspas yapıp üzerinde gezdiğine eminim. Ama olsun. Benim için şimdilik matematik bu. Yani insan kapasitesi oranında, olayı algılıyor. Beni köşeye sıkıştırmayın. Benim kapasitem bu kadarını ispatlamaya yetmiyor. İnsan emeklemeden, yürümeyi öğrenemez. Ben daha yeni emeklemeye başaldım. Yürümeyi öğrenmeye de ömrüm yetmiycek galiba.

  6. #76

    Grubu
    Moderatör
    İş
    Diğer
    hocam evet bu son soduğum soru çok eski de ispatı da çok kolay vazgeçmeyin. IMO1970 4. soruyla kıyaslanamayacak kadar kolay bir ispatı var. o soruyu da neredeyse çözmüşsünüz bir noktada yanlış yola sapmışsınız gibi geldi. şimdi bir daha bakacağım.

  7. #77

    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni
    İspatın nasıl yapılacağına dair bir teknik buldum ama bu teknik, benim daha önce üzerinde çalıştığım konuda, takıldığım noktaydı. O yüzden burada bırakıyorum. Benim kafama takılan iki nokta var. Birincisi eğer bu ispat edilmişse, nasıl edildiğini bilmiyorum ama, bu şekilde bulunan her asal sayı 2 nin üzerine yerleştirip 1 çıkarıldığında da asal olduğu biliniyor demektir. Sadece bilinmeyen bunun rakamları. Bana çok da büyük bir eksik gibi elmiyor. İkincisi ise, dediğim gibi bunun ispatı için kullanılan teknik, bir sayının asal sayı olup olmadığını anlamak için yeni bir teknik olarak kullanılabilir zannediyorum (Gerçi asal sayı bulma tekniklerini tam olarak bilmiyorum) Demek isteidğim matematikçilerin tam olarak amacını anlayabilmiş değilim. Dün geceki tartışmamızın özünde de benim açımdan bu vardı. Matematikçiler tam olarak neyin peşinde. Bir sayının asal olup olmadığını net bir biçimde ortaya koymak mı? Yoksa en büyük asal sayıyı bulmak mı? Yoksa asal sayılar için bir kural bulmak mı? Benim gözümde asıl sonuncusu var. Yani asal sayıların kurallı olup olmadığı daha ispat edilmemişken, niye diğerleriyle uğraşıyorlar ki? Eğer böyle bir kural varsa bunu ortaya çıkarsınlar, yoksa, bunu ispat etsinler. Benim anladığım şu. Biz asal sayıların kurallı olup olmadığını ispat edemiyoruz. Bununla oyalanalım. Şimdi bunun bilimselliği nerde? Hala anlayabilmiş değilim.

  8. #78

    Grubu
    Moderatör
    İş
    Diğer
    Bu konudaki söylediklerinize katılıyorum ama asal sayıları bulmakla uğraşırlarken de birçok gelişme kaydetmişlerdir salt asal sayıları bulmakla kalmamışlardır heralde.

    ispatınıza gelirsek sanırım p=>q önrmesini ispatlayıp q=>p olması gerektiğini de söylüyorsunuz ama takdir edersiniz ki bu doğru değil
    2herhangi bir asal-1 sayısı her zaman asal değildir. ilk örnek
    211-1=2047 sayısı asal olmuyor.

    bu (2p-1) formundan büyük asal sayıları bulurken faydalandıklarını ben de duymuştum ama tam olarak napıyorlar bilmiyorum gerçekten

  9. #79

    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Hayır o değildi. Dün gece de dediğim gibi, çalışmamı sonlandırınca yayınlıycam, o zaman, daha iyi analiz etme imkanı buluruz. Ama tahminimce bahsetmeye çalıştığım teknik kullanılıyor. Bu bilinmeyen bir şey değil. Nette bir yerde karşıma çıktı. Eminim siz de biliyorsunuzdur.

  10. #80

    Grubu
    Kıdemli Üye
    İş
    Matematik Öğretmeni
    Bu arada 2047=23*89 değil mi? Kendi tekniğimle buldum.

Diğer çözümlü sorular için alttaki linkleri ziyaret ediniz


 

  1. Bu yazıyı beğenerek
    destek
    verebilirsiniz

    Foruma üye olmana gerek yok! Facebook hesabınla yorumlarını bekliyoruz!

Benzer konular

  1. 3 tane üçgende alan 2 tane uzunluk sorusu
    mmorwen bu konuyu Lise Matematik forumunda açtı
    Cevap: 7
    Son mesaj : 28 Eyl 2013, 23:34
  2. sayma kuralları
    zac bu konuyu 11. sınıf matematik soruları forumunda açtı
    Cevap: 10
    Son mesaj : 11 Şub 2013, 18:30
  3. Sayma Kuralları
    mertcem bu konuyu 10. sınıf matematik soruları forumunda açtı
    Cevap: 5
    Son mesaj : 26 Ara 2011, 02:24
  4. [Ziyaretçi] Sayma Kuralları
    ZekiCüce bu konuyu 10. sınıf matematik soruları forumunda açtı
    Cevap: 2
    Son mesaj : 03 Mar 2011, 23:57
  5. sayma kuralları
    sonuye bu konuyu 10. sınıf matematik soruları forumunda açtı
    Cevap: 2
    Son mesaj : 03 Mar 2011, 23:31
Forum Kullanım ve Gizlilik Kuralları